Toyota Prius PHV

Natuurlijk uit Japan

Wat is de beste manier om als eerste met de nieuwe Toyota Prius plug-in te rijden? Precies! Afreizen naar Japan om dit nieuwe zuinigheidswonder zelf af te halen bij de fabriek. Maar... wat is precies het verschil met de gewone Prius? En, nu we toch in Japan zijn, hoe is het om daar elektrisch te rijden?

Autotest | Toyota Prius PHV Natuurlijk uit Japan

De 4e generatie Toyota Prius is er nu ook als plug-in hybrid. Vanwege het extra gewicht zijn de rijeigenschappen minder goed dan die van de gewone Prius. Indien vaak geladen is de plug-in nog zuiniger

Plus

  • superzuinig
  • nog comfortabeler dan gewone Prius
  • ruim en praktisch

Min

  • extra gewicht van accu's duidelijk merkbaar
  • niet verkrijgbaar als volledig elektrisch model
  • stoelen minder prettig op lange afstand

Conclusie

De vierde generatie van de Toyota Prius is er nu ook als plug-in hybride. Dat is goed en slecht nieuws. Om met het slechte nieuws te beginnen: het gewicht van de extra batterijen is merkbaar in het weggedrag en daarom ontbreekt het rijplezier dat zo karakteriserend is voor deze generatie van de Prius. Daarbij is de bagageruimte minder groot.

Het goede nieuws is dat met de Prius plug-in nog zuiniger kan worden gereden dan met de gewone Prius. Dat wil zeggen: wanneer van iedere gelegenheid gebruik wordt gemaakt om de accu's te laden. Dan kan een kleine 50 km geheel elektrisch worden afgelegd en bedraagt het verbruik voor de gemiddelde woon-werkrit nul. Bovendien is de plug-in Prius qua comfort dan veruit superieur aan de gewone Prius. Dankzij de grotere slagkracht van de hybride-aandrijving kunnen, wanneer dat nodig is, enorme afstanden worden afgelegd.

Tenslotte blijkt elektrisch rijden in Japan makkelijker te zijn dan in Europa. Omdat er slechts één type stekker in omloop is en slechts één betaalvorm (of creditcard!), is er geen bron van verwarring. Ook het grote aantal laadpunten maakt de acceptatie voor elektrisch rijden in Japan groot.