Daihatsu Sirion 2
Vroeger en nu
Vroeger waren Japanse auto's luxueuzer, betrouwbaarder en vooral goedkoper dan de Europese auto's die de markt toen domineerden. Nu de Japanse merken de markt hebben veroverd, weten ze steeds beter wat hun product waard is met als gevolg gepeperde prijskaartjes voor de nieuwste modellen. Zeker in de compacte klasse is groter, sneller en vooral duurder niet altijd gewenst. De Daihatsu Sirion 2 moet daarom alle sterke punten bieden van een moderne compacte Japanner, tegen een ouderwetse prijs. Is dat gelukt?
De Daihatsu Sirion 2 gaat een stapje verder dan gemiddeld op het gebied van binnenruimte; met name achterin. Ook de rijeigenschappen zijn helemaal van deze tijd, alleen de prijs is ouderwets laag.
Plus
- Nette prijs
- Verbluffend ruim (vooral achterin)
- Zeer zuinig
Min
- Verwarming komt kracht te kort
- Kan stiller
- Matige klank fabrieksradio
Conclusie
In de stortvloed van nieuwe compacte Japanners die dit jaar op stapel staat, weet de Sirion 2 zich positief te onderscheiden. De Sirion 2 gaat een stapje verder dan alle concurrenten op het gebied van binnenruimte; met name achterin. Ook de rijeigenschappen zijn helemaal van deze tijd met een prima wegligging en dito prestaties.
Bijna ouderwets is de prijs. Omdat de grootste kosten nog altijd in de kilometerprijs zitten, begint de Sirion 2 met een bescheiden brandstofverbruik. Daarbij komt de inmiddels befaamde Japanse betrouwbaarheid. Die wordt niet alleen geroemd door respondenten van de Autozine auto-enquête, maar is ook bewezen in onze absoluut probleemloze duurtest met de Daihatsu Cuore.
Gezien het motorvermogen, de uitrusting en vooral het veiligheidsniveau is de prijs bijna vooroorlogs. Alleen Koreaanse auto's bieden een nog gunstigere prijs/prestatie verhouding. Daarbij bestaat echter een goede kans dat de geringe restwaarde de eigenaar later letterlijk en figuurlijk duur komt te staan als het ooit op inruilen aankomt. Daihatsu kent dat probleem niet en daarom mag ook de Sirion 2 straks rekenen op een prima inruilprijs. Deze nieuwkomer kijkt daarmee niet alleen naar het heden en verleden, maar zelfs naar de toekomst!
Daihatsu Sirion 15 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
186.118 km - 2006 € 1.250,-
151.561 km - 2000 € 950,-
117.393 km - 2006 € 3.500,-
114.673 km - 2010 € 3.945,-
134.392 km - 2010 € 3.995,-
137.171 km - 2008 € 3.750,-
205.878 km - 2008 € 100,-
135.862 km - 2008 € 3.950,-
208.493 km - 2007 € 2.750,-
254.354 km - 2005 € 1.349,-
96.281 km - 2009 € 2.999,-
143.697 km - 2005 € 1.995,-
205.120 km - 2008 € 2.450,-
67.150 km - 2005 € 2.699,-
261.010 km - 2005 € 1.899,-