Tesla Model 3
Te mooi om waar te zijn?
Op Internet geldt: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook. Dus als er een nieuwe autofabrikant opstaat die een middelgrote sedan aanbiedt die geen uitstoot heeft, sneller is dan de gemiddelde sportwagen, comfortabeler is dan een limousine, zelf kan sturen, in het gebruik goedkoper is dan de kleinste stadauto en een aanschafprijs heeft van de gemiddelde zakenauto, dan is dat reden voor scepsis. Terecht?
De Tesla Model 3 in de basis-uitvoering is de snelste, comfortabelste en veiligste auto die er voor dit geld te koop is. De vernieuwende ergonomie maakt het leven aangenaam. 400 echte kms op een accu.
Plus
- zeer snel, nul uitstoot
- voordelig in gebruik
- vernieuwende ergonomie
Min
- matige ruimte achterin
- Auto Pilot doet (nog) niet wat het belooft
- afwerkingskwaliteit voor verbetering vatbaar
Conclusie
Is de Tesla Model 3 te mooi om waar te zijn? Ja en nee. Om met het negatieve te beginnen: als het gaat om de bouwkwaliteit is nog steeds merkbaar dat Tesla weinig ervaring heeft als autofabrikant. Panelen sluiten niet mooi op elkaar aan, in kieren en gaten is het plaatwerk niet gespoten en de geluidsisolatie laat te wensen over. De beloofde "Auto Pilot" staat, mede vanwege de veelbelovende naam, nog in de kinderschoenen en functioneerde in de testauto zelfs minder goed dan in eerder geteste Tesla's. Tenslotte klagen Tesla-eigenaren op het forum op Autozine.nl steen en been over de service van het merk.
Op alle andere punten is de Model 3 juist veruit superieur aan vrijwel alle andere auto's met een soortgelijk prijskaartje. Voor dit geld is geen snellere, comfortabelere of veiligere auto te koop. Het beloofde bereik van 400 km is in de praktijk goed te realiseren. Mocht dat nog niet voldoende zijn, dan nemen het snelle laden en Tesla's eigen netwerk van superchargers alle zorgen over de actieradius weg. De aanschafprijs van de Model 3 is niet hoger dan die van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor, terwijl de kosten per kilometer veel lager zijn. Tenslotte is de ergonomie van de Model 3 zo vooruitstrevend, dat wanneer de conventionele merken uiteindelijk met hun elektrische auto's komen, Tesla nog steeds ver vooruit loopt.
Tesla Model 3 73 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
28.000 km - 2022 € 34.999,-
20.378 km - 2022 € 34.999,-
63.677 km - 2021 € 30.999,-
43.893 km - 2021 € 31.999,-
26.000 km - 2022 € 44.999,-
17.197 km - 2022 € 35.499,-
16.897 km - 2022 € 35.499,-
33.403 km - 2022 € 33.999,-
14.000 km - 2022 € 40.999,- incl. BTW
35.500 km - 2022 € 39.799,- incl. BTW
33.000 km - 2022 € 44.999,- incl. BTW
22.500 km - 2022 € 39.799,- incl. BTW
24.234 km - 2022 € 33.999,-
41.000 km - 2021 € 31.999,-
10.245 km - 2023 € 40.999,-
107.269 km - 2019 € 25.950,- incl. BTW
64.216 km - 2019 € 29.950,- incl. BTW
24.284 km - 2023 € 35.999,-
86.478 km - 2019 € 27.950,- incl. BTW
157.474 km - 2019 € 24.999,-
27.000 km - 2023 € 36.999,-
76.419 km - 2019 € 29.950,- incl. BTW
129.874 km - 2020 € 23.950,- incl. BTW
86.555 km - 2019 € 28.950,- incl. BTW
102.846 km - 2019 € 24.950,- incl. BTW