Ford C-Max PHEV
Hooggespannen verwachtingen
Wij willen elektrisch rijden! Wij willen het milieu ontzien! Wij willen minder bijtelling betalen! Wij willen onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen! Wij willen de wereld verbeteren! Wij willen vernieuwen! Het volk en de politiek spreken overduidelijk. En autofabrikanten staan onder grote druk om gehoor te geven aan die wensen. Daarom introduceert Ford nu de "C-Max Plug-In Hybrid".
De Ford C-Max Plug-ih hybrid is vooral een manier om de belastingdienst te slim af te zijn. De PHEV biedt minder binnenruimte dan een gewone C-Max en is alleen zuinig op de korte afstand.
Plus
- zeer snel, zeer zuinig
- comfortabel
- rijke standaard-uitrusting
Min
- accu's nemen groot deel bagageruimte in beslag
- onhandige locatie aansluitpunt stekker
- merkbaar zwaar
Conclusie
Onder grote druk van de markt heeft Ford een Plug-In Hybride versie van de C-Max gebouwd. In Amerika is dit model meer dan enthousiast ontvangen, want kort na de introductie zijn al 18.000 exemplaren verkocht. Omdat autobelastingen (bijtelling en BPM) in Nederland sterk afhankelijk zijn van de uitstoot van een auto, heeft Ford ook in Nederland hooggespannen verwachtingen van de C-Max Plug-In Hybrid.
Een week rijden leidt echter tot gemengde gevoelens. Omdat bij het ontwerp van de C-Max nooit rekening is gehouden met alternatieve aandrijvingen, zijn de twee sterkste punten van de C-Max verloren gegaan: de bagageruimte is minder groot en het weggedrag is minder goed. Aan de andere kant: vooralsnog is de C-Max de enige MPV op de markt met plug-in hybride techniek.
Daarbij rijst de vraag of een plug-in hyrbide de beste keuze was. Een plug-in hybride is vooral effectief op korte afstanden, maar de C-Max is bepaald geen stadsautootje (een B-Max of Fiesta was een logischere keuze geweest). Feit is wel dat de techniek doet wat het belooft. Onder de juiste omstandigheden vullen de benzinemotor en elektromotor elkaar perfect aan waardoor de Plug-In Hybrid beter presteert, meer comfort biedt en minder energie verbruikt dan een gewone C-Max.
Ford C-MAX 60 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
156.092 km - 2019 € 12.250,- incl. BTW
174.525 km - 2016 € 9.900,-
61.019 km - 2018 € 18.249,-
180.244 km - 2010 € 6.750,-
321.421 km - 2008 n.o.t.k.
196.977 km - 2014 € 5.950,-
134.518 km - 2016 € 11.995,-
253.928 km - 2008 € 2.399,-
124.670 km - 2007 € 4.950,-
243.629 km - 2008 € 2.250,-
190.733 km - 2008 € 4.495,-
152.744 km - 2014 € 8.950,-
219.047 km - 2008 € 3.950,-
212.931 km - 2008 € 3.995,-
170.941 km - 2015 € 10.750,-
111.437 km - 2018 € 14.430,-
91.892 km - 2014 € 8.995,-
87.128 km - 2018 € 15.850,-
160.453 km - 2007 € 2.999,-
116.937 km - 2014 € 9.350,-
242.000 km - 2010 € 2.995,-
148.322 km - 2016 € 10,-
39.159 km - 2018 € 19.950,-
93.907 km - 2016 € 11.999,-
162.527 km - 2013 € 6.950,-